Unified Communications: focus op de basis

Fri, 2016-06-03 11:55 -- Martijn ten Kate
Unified Communications leek een inkopper. Alle communicatiemiddelen koppelen in één oplossing klinkt logisch en praktisch. Het lijkt ook technisch heel aantrekkelijk, omdat het meer flexibele mogelijkheden biedt om de communicatie te beheren, zodat je bijvoorbeeld snel kunt op- en afschalen en eenvoudig aan veranderende gebruikerswensen kunt voldoen. Toch is het juist die achterkant die in de praktijk het grootste obstakel voor UC is gebleken.
 
Nieuwe devices toevoegen of nieuwe apps lanceren is vaak het probleem niet – de markt lanceert voortdurend nieuwe (consumenten-)apparaten waar gebruikers heel gelukkig van worden, en als er al geen kant- en klare apps uit de cloud zijn te halen, dan scrumt je agile IT-afdeling er graag een op maat. Aan de voorkant heb je dus zo een verzameling bruikbare communicatiemiddelen die je kunt bundelen. De vraag is alleen hoe je dat aan de achterkant gaat doen. Hoe zorg je ervoor dat je een netwerk en een platform hebt dat die flexibiliteit en schaalbaarheid biedt waarmee UC zijn belofte kan inlossen?
 
Natuurlijk zijn daar scenario’s voor. De Gartners en Forresters van deze wereld hebben prachtige rapporten liggen die je kunnen helpen een toekomstbestendige basis te leggen. Maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig wordt. Stel dat je UC bijvoorbeeld uit de cloud wilt afnemen. Dat is een voor de hand liggende ontwikkeling waar je de laatste tijd steeds meer over hoort, maar zo’n migratie is niet voor alle toepassingen zomaar even te realiseren. Eigenlijk is het zelfs heel raar dat na 20 jaar UC nog steeds niet één open standaard bestaat waarmee de afhankelijkheid van specifieke apparaten en systemen eindelijk eens verdwijnt. Als je als consument wilt bellen maakt het toch ook al lang niet meer uit welk toestel of welke provider je gebruikt?
 
De realiteit is dat alle aandacht die nu uitgaat naar de voorkant, voor grote teleurstellingen gaat zorgen als je er niet voor zorgt dat UC er aan de achterkant helemaal klaar voor is om al die oplossingen op een goede manier met elkaar te verbinden. Niet alleen op korte termijn, maar vooral ook in de toekomst. Zonder open standaard ben je bijvoorbeeld verplicht de interoperabiliteit en integratie met alle overige oplossingen uitvoerig te testen, als je tenminste wilt dat je UC-oplossing ook echt aansluit bij de behoeften van de gebruikers.
 
Een succesvol UC-project staat of valt met een goede, solide basis. Zorg dus voor een gedegen plan. Laat je informeren door analisten en ga in gesprek met de verschillende aanbieders. Vergelijk de verschillende scenario’s en kies voor een plan dat voldoende ruimte biedt voor de ambities en verwachtingen die de business ervoor heeft opgesteld. Concentreer je daarbij op de achterkant – dat is beste manier om teleurstellingen te voorkomen.
 
Martijn ten Kate, country manager bij Interoute