Retail Go!

Mon, 2016-07-25 13:33 -- Martijn ten Kate
Klaar voor de start van het IoT?
 
Al jaren zien we geinige voorbeelden voorbijkomen van IoT-toepassingen in de retail. De echte doorbraak blijft vooralsnog uit. Het plotselinge succes van Pokémon Go zou zomaar eens een teken kunnen zijn dat consumenten klaar zijn voor ‘augmented shopping’.
 
Het idee dat iemand vanuit de cloud naar je kijkt en je leven beïnvloedt, was nog niet zo gek lang geleden een belangrijk struikelblok in discussies over het Internet of Things. Big Brother is een krachtig schrikbeeld dat we maar moeilijk van ons af weten te schudden. Toch merk je ook dat die angst zomaar kan omslaan in enthousiasme, als maar eenmaal de juiste toon of toepassing wordt gevonden. Noem het ‘Pokémon Go’ en plots vinden hele volksstammen het volkomen normaal dat de virtuele en echte wereld naadloos in elkaar overvloeien. Alle oude bezwaren zijn kennelijk geen issue meer als je ze maar leuk genoeg verpakt.
 
De snelheid waarmee Pokémon Go is omhelst, is een wake-up call voor de retail industrie. Al jaren roepen experts en analisten dat sensortechnologie een revolutie teweeg gaat brengen in onze winkelcentra, maar buiten wat geinige gimmicks en een paar goedbedoelde apps is het allemaal grotendeels blijven hangen in het experimentele stadium. Pokémon Go toont aan dat één ‘killer app’ er zomaar voor kan zorgen dat het hele speelveld in minder dan een week verandert.
 
Voor de retail is dit goed nieuws. Onder groeiende druk van online shopping is de branche dringend toe aan een oppepper. De mogelijkheden zijn er: vrijwel iedere consument loopt nu al rond met minimaal één detecteerbaar en identificeerbaar device. Mogelijke toepassingen zijn ook al in kaart gebracht, van het verbeteren van de dienstverlening (lees: verhogen van de omzet) tot het stroomlijnen van de supply chain (lagere kosten) en zelfs de opkomst van nieuwe ‘slimme’ producten. We moeten het alleen nog even doen.
 
De vraag is niet meer óf digitale technologie de retail fundamenteel gaat veranderen. De vraag is hoe en wanneer. Welke killer app de doorbraak van het IoT in de retail gaat veroorzaken is moeilijk te voorspellen, maar dankzij Pokémon Go weten we één ding wel: als de consument het wil, kan het belachelijk hard gaan. De marktwaarde van Nintendo (niet eens de maker van het spel, maar alleen de eigenaar van het Pokémon merk) was twee dagen na de lancering van de app al met 7 miljard USD gestegen – en toen was de game notabene alleen nog maar uit in de VS, Australië en Nieuw Zeeland!
 
De vraag die je jezelf als retailer moet stellen is: ben ik er klaar voor als het gebeurt? Wat wij veel horen is dat de belangstelling voor IoT er zeker is en dat de meeste retailers maar wat graag de mogelijkheden van IoT zouden gaan gebruiken, als ze maar de zekerheid hebben dat de investering zich zal terugverdienen. Het is heel begrijpelijk dat een branche waarin de marges toch al fors onder druk staan, geneigd is de kat uit de boom te kijken. Waar je wel rekening mee moet houden is dat àls het van start gaat, je er klaar voor moet zijn.
 
De misvatting is vaak dat er tegen die tijd nog tijd genoeg is om nog even een appje aan te schaffen en een paar apparaatjes te plaatsen. Maar het IoT gaat niet alleen over software en devices. Het IoT gaat vooral over data. Zettabytes aan gegevens, die allemaal razendsnel verstuurd, geanalyseerd en verwerkt moeten worden. Bytes die, volgens IDC, tegen 2018 in de retail wereldwijd goed zijn voor een omzet van 326 miljard dollar.
 
Welke de killer-app voor de retail ook mag worden, één ding weten we wel: retail is geen spelletje. Als er een toepassing komt die de definitieve doorbraak van de toepassing IoT in de retail gaat brengen, dan zal het er een zijn waarvan de klant zoveel meerwaarde voelt, die zo’n gebruikservaring biedt, dat ze bereid zijn het massaal te gaan gebruiken. Dat betekent in elk geval dat de dienst, wat het ook mag zijn, direct en zonder haperen moet kunnen leveren.
 
Zelfs als je als retailer nog niet weet welke toepassing je succes gaat brengen, doe je er goed aan nu al te kijken of je infrastructuur voorbereid is om razendsnel te schalen en schakelen als de juiste kans zich voordoet. Als de Pokémon Go van de retailbranche straks opduikt, wil jij niet degene zijn die verbaasd moet toekijken hoe hele volksstammen met de smartphone in de hand bij de concurrent gaan shoppen. Je weet dat het gaat komen. Zorg dat je er klaar voor bent.