6 IT-wensen die je vervult met SD-WAN

Wed, 2017-11-01 10:39 -- Denise.Martens@...

Het is nog niet zo gek lang geleden dat de netwerken die de belangrijkste bedrijfsfuncties ondersteunen zorgvuldig van het internet gescheiden bleven. Nu steeds meer zakelijke diensten via het internet worden aangeboden, wordt die scheidslijn steeds minder duidelijk. Tegenwoordig moeten zakelijke netwerken zowel bedrijfskritisch internetverkeer als het interne netwerkverkeer ondersteunen, anders kunnen werknemers simpelweg hun werk niet meer doen.

In de traditionele netwerkontwerpen worden applicaties gewoonlijk vanuit een centraal datacenter opgeleverd, met een lage latency richting alle gebruiksplekken. Maar nu applicaties steeds meer naar de cloud verhuizen, neemt netwerkverkeer steeds vaker een indirecte route – en dat komt de prestaties niet altijd ten goede. Met name binnen Europa hebben ondernemingen een hele kluif aan allerlei cloud services die vanuit andere continenten worden aangeboden, waardoor de latency vaak hoog is en de gebruikservaring tot frustraties kan leiden. Voor CIO’s zijn er ook nog eens extra uitdagingen die te maken hebben met lokale wet- en regelgeving, beschikbare bandbreedte voor bedrijven, afwijkende prijzen en fluctuerende kwaliteit. Gelukkig ontwikkelt de netwerktechnologie zich zo dat voor deze uitdagingen een oplossing is gevonden.

Uit de gesprekken met mijn klanten, waaronder een aantal vroege gebruikers van SD-WAN, komen zes veelvoorkomende wensen naar voren waar SD-WAN in kan voorzien:

1. “Ik wil dat mijn oude en mijn nieuwe IT samenwerken in plaats van elk in een eigen silo te blijven hangen.”
  2. “Ik wil dat mijn netwerk mijn cloud first strategie ondersteunt.”
  3. “Ik wil meer bandbreedte voor minder geld.”
  4. “Ik wil in deze cloud-wereld een veilig en betrouwbaar netwerk dat aan alle wet- en regelgeving voldoet.”
  5. “Ik wil onze M&A strategie ondersteunen en snel een heleboel vestigingen kunnen integreren.”
  6. “Ik wil de ondersteuning van een snel groeiend aantal vestigingen vereenvoudigen.”

De meeste uitdagingen die hier worden genoemd, worden veroorzaakt door een infrastructuur met steeds meer variabelen. De oplossing ligt in de optimalisatie van het netwerk.

De geografische diversiteit van apps en IT is tegenwoordig vaak veel groter dan die van de gebruikers zelf. SD-WAN is de ideale oplossing om bedrijfsnetwerken veel beter beheersbaar en controleerbaar te maken voor de IT-afdeling. Het maakt ook veel meer flexibiliteit mogelijk, in zowel kosten als access points, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties.

De nieuwe flexibiliteit die je bereikt met SD-WAN is precies wat je nodig hebt om je netwerk om te toveren in een business enabler die je helemaal naar eigen inzicht kunt inrichten.